fredag den 29. august 2014

Svigergourmet i forstaden

Mens termometret, ligesom jeg selv, sniger sig op mod midten af 30'erne, er dagen kommet hvor vi efter planen får nøglerne til vores nye lejlighed. Måneders søgen efter de helt rigtige gemakker har endelig båret frugt – og tilmed lige midt i myretuen Madrid. Med få minutters gang til kongeslottet er det derfor oplagt at smutte forbi Spaniens nybagte konge med lidt hjemmebag – om ikke andet for at komme i betragtning til gæstelisterne ved kommende royale begivenheder.

Jeg har i forvejen følt mig som en konge af Madrid-forstaden Carabanchel Alto, hvor vi har resideret hos kærestens mor den seneste måneds tid. Mange mænd ville nok hænge en smule med mulen over udsigten til en måned i svigermutters varetægt, men jeg har været velsignet med min andel af fantastiske svigermødre og min spanske version er ingen undtagelse.

For jeg har haft kronede dage og er blevet forkælet med den ene delikatesse efter den anden. Fra klassikeren tortilla de patata – spansk kartoffelomelet, til hjemmelavet empanada og galicisk chorizo.
At flere retter blev tilført nyt snit med bacon, tager jeg som et kompliment.

Desuden har svigermors manglende engelsk, givet god mulighed for at træne mine få spanske gloser. Specielt når kæresten har været på arbejde, og ind imellem har måtte fungere som sms-tolk fra kontoret – for at høre hvor mange æg jeg kunne spise.

Nu venter det 'hårdkogte' liv i downtown med egen madlavning.