fredag den 19. september 2014

De små forskelle

Én af de pudsige ting ved at bo i udlandet, er konceptet af tage 'på ferie' i Danmark. Selvom det oftest blot handler om at være sammen med familien og vennerne, og selvom Madrid hverken geografisk eller kulturmæssigt er den anden side af kloden, så er det alligevel en anderledes oplevelse. Jeg er sikker på at alle jer der har boet eller bor i udlandet, vil give mig ret i at man pludselig ser nogle ting fra en lidt anden vinkel.

På vej mod nord
Da jeg i sidste uge tog en tur hjem til Danmark var sproget og priserne nogle af de største kontraster. Pludselig var det ikke længere en udfordring at bestille en kop kaffe – til gengæld kostede den tre gange så meget!

Efter en længere periode udenfor Danmarks grænser, er det altid en lille omvæltning pludselig at kunne forstå alt der bliver sagt igen. Det er dog ikke altid en fordel. Ind imellem giver det et andet fokus at være 'isoleret' fra andres samtaler på offentlige steder.

Andre gange kan det føre til sjove situationer, som da vi for nogle uger siden stadig var på lejlighedsjagt i Madrid. Jeg overlod spørgsmål og forhandlinger til min indfødte kæreste, og mens de plaprede løs om nabostøj, elregninger og kvarterets mangfoldigheder, havde jeg mere en svært ved at ignorere den daværende lejers kat, som under hele besøget kæmpede indædt med en hårbold.

Rugbrødsabstinenser?
Nu er jeg langt fra blandt dem der ikke kan leve en uge uden rugbrød, men så er der andre små ting man sætter pris på ved et smut hjemover. Det er jo ikke tilfældigt at der findes en pølsevogn i lufthavnen, og hotdog er nu engang bare bedre derhjemme. Ligesom at bacon bare er sprødere og vandet i hanen koldere. Og mens debatten er sat i gang derhjemme, for at finde frem til Danmarks nationalret, blev jeg forkælet med nogle af mine egne favoritter – boller i karry og flæskesteg.

Efter syv uger med et gennemsnit omkring de 30 grader, måtte de lange bukser og jakken frem trods fint dansk sensommervejr. Det var næsten helt rart at se lidt regn igen, mens efterårets morgendug på græsset har sin egen charme. Som stemningen i Odenses gågade, hvor tempoet i sammenligning med Madrid, pludselig syntes at foregå i afstressende slowmotion.

'Hjem' igen
'Quatro Torres' er en markant del af Madrids skyline, og kan tydeligt ses
ved indflyvningen til lufthavnen i forstaden Barajas
Onsdag gik turen sydpå igen, og som på turen fra lufthavnen ugen før atter ledsaget af 'fejl på signal' hos DSB. To forsinkelser af to mulige, og en enkeltbillets pris der svarer til et månedskort i Madrids metro - det er i hvert fald ikke det bedste signal at sende.

Hvis du overvejer en tur til Madrid, så sørg for at booke en vinduesplads i flyet. Fra man krydser pyrenæerne er der en fantastisk udsigt over det bjergrige landskab ned mod Madrid - som byder velkommen med silhouetterne af de fire ikoniske skyskrabere i finansdistriktet.

I lufthavnen bliver jeg stoppet af en ung fyr som på spansk spørger om vej til metroen. Jeg har heldigvis - og ironisk nok - lært hvordan man siger 'jeg taler ikke spansk' – på spansk. Men jeg kan dog bekræfte at han er på vej i den rigtige retning. Da det går op for ham at jeg er dansker vender han sig om, viser stolt sin nyindkøbte FCK-trøje frem og udbryder; ”Copenhagen”.

Ja, de små forskelle..